Összeállt a 22. Verzió Filmfesztivál teljes programja. November 11-19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja újra bemutatja a világ legaktuálisabb és legerősebb dokumentumfilmjeit. A programban az Oscar-díjas ukrán rendező Msztiszlav Csernov új filmje is látható lesz.
A 22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 49 friss és művészileg kiemelkedő dokumentumfilmet mutat be, amik különböző perspektívákból és valóságokból fedik fel az emberi élet sokszínűségét. A súlyos, gyakran szívszorító témák mellett könnyedebb, oldottabb hangvételű filmek is helyet kaptak a programban.
A Verzió idei szlogenje, az „Együtt létezünk” közös gondolkodásra invitál. Miként lehet együtt élni a világ konfliktusai közepette? Számos téma Magyarországon is megosztja a családokat és barátokat. A szekció filmjei olyan problémaköröket járnak körül, mint a társadalom különböző csoportjainak kirekesztettsége nemi, nemzetiségi, gazdasági alapon vagy a különböző ideológiák és világnézetek menti megosztottság.
A Verzió nemzetközi versenyprogramjában erőteljes művészi eszközökkel megformált dokumentumfilmek szerepelnek.
A Sundance Fesztiválon a zsűri nagydíját elnyerő Áttörni a sziklákon egy női képviselő küzdelmét mutatja be az iráni patriarchátus ellen. Az idei Berlinalén két díjjal is elismert Kartúm öt szudáni életét fonja össze a polgárháború alatt, különös animációkkal mesélve a szabadság kereséséről. A Szerződés kilenc hónapra egy grúz egyedülálló anya béranyaságon keresztül megélt küzdelmeit és a szegénység korlátait vizsgálja. Az Amerika alulnézetből pedig egy fiatal fiú perspektívájából tárja fel az alkoholizmus pusztító hatását egy, a társadalom perifériáján élő család karantén alatti mindennapjaiban. A Liat fogságban
egy amerikai–izraeli család történetét mutatja be, akik az október 7-én elrabolt családtagjuk visszaszerzéséért küzdenek.
A Kuba és Alaszka a frontvonalon való túlélésben fontos szerepet játszó egymásrautaltságot tárja fel két ukrán női mentőkatona szemszögéből. A Majdnem család betekintést nyújt a német gyermekvédelem működésébe, valamint a lakásotthonok vezetőinek és gondozóinak munkájába. A Hasszánnal Gázában és a Halhatatlanok pedig az emlékezet, a veszteség és az ellenállás történeteit mesélik el személyes perspektívából.

A magyar verseny filmjei az identitás, a család és az emlékezés kérdésein keresztül rajzolják meg a magyar dokumentumfilm egyedi arcát. A versenyprogram négy izgalmas, stílusában és témaválasztásában is eltérő alkotást kínál. A Szia, Sári! egy személyes, családi archívumokból és jelenidejű felvételekből építkező portré.
Az Apám lánya egy eltűnt nő nyomában a családi felelősség és az emlékezés kérdéseit vizsgálja.
A Hajrá, Tete! egy fiatal anya és paralimpikon inspiráló története a bátorságról, kitartásról és sztereotípiák elleni küzdelemről. A Belső tér pedig a magyar származású tudós, Dékány Gyula életének és kutatásainak összetett világába enged bepillantást.

Az eszkalálódó orosz-ukrán háború rövid időn belül a jelen leginkább dokumentált eseményévé vált. Ebben a civil szemtanúk felvételei és a tudósító újságírók munkája mellett a dokumentumfilmes stábok játszották a legfontosabb szerepet. A Verzió válogatásában (Ukrán Panoráma) a front eseményeit közvetlen közelből bemutató filmek mellett megtekinthetők lesznek olyan művek is, amik személyes nézőpontból mesélnek Ukrajna életének elmúlt időszakáról. A 2000 méter Andriivkáig Msztiszlav Csernov, a 20 nap Mariupolban rendezőjének új filmje Magyarországon először itt lesz látható.
Az elmúlt évtizedek koreai dokumentumfilmjei felzárkóztak a nemzetközi trendekhez, és saját társadalmuk generációs tapasztalatait és elhallgatott dilemmáit járták körül. A Koreai Hullám-válogatásban két rövidfilm nemzetközi premierjén vehetnek részt az érdeklődők. A korallkert őrzői a csedzsu-szigeti koralltelepek pusztulását és az azt védő közösség életét követi, az Igazságra várva Paengmokban a Szevol-kompkatasztrófa utóhatásait és a gyászoló szülők várakozását tárja fel. A K-családi ügyek című egészestés film rendezője pedig a demokratizációért küzdő 386-os generáció és a mai fiatalok viszonyát saját családi történetének tükrében mutatja be.
A Képkereső programban bizonyos filmek új nézőpontból értelmezik a privát emlékeket
és a hivatalos propagandát, de lesznek precízen szerkesztett montázskísérletek és filmes régészkedések is. A Mestersége: a propaganda című alkotásban Luuk Bouwman propagandaanyagokkal, amatőr felvételekkel és szóbeli történetekkel vizsgálja Jan Teunissen, a holland náci párt filmosztálya hírhedt vezetőjének életét és döntéseit, akit a háború után szinte kitöröltek a történelemből. A Hosszú út a rendezői székig egy 1973-as időkapszulát nyit meg: rendezője saját, az első berlini női filmes találkozón forgatott felvételeit dolgozza fel újra.

A 22. Verzió egyik legszokatlanabb válogatása (Alkotó Életek) az alkotói lét sokféle arcát vizsgálja a személyes önfeltárástól a művészi hivatás társadalmi dimenziójáig. A filmek megmutatják, hogyan fonódik össze az önkifejezés, a közösségi és családi felelősség, a lelki jóllét és a szellemi szabadság keresése. A Napok tele csodával személyes nézőpontból mutatja be a művészlét nehézségeit.
Művésznek tekinthető-e az, aki egész életében alkotott, de munkáit soha senki nem látta?
Karin Pennanen finn rendező filmjében unokabátyja elképesztő hagyatékát próbálja feldolgozni. A Love-22-Love holland videóművész rendezője saját VHS- és Hi8-kazettáit veszi elő, hogy szembenézzen a depresszió, az önpusztító életmód és a családi elvárások között feszülő ellentétekkel.
A 22. Verzió Filmfesztivál teljes programja elérhető a fesztivál honlapján.
Forrás és képek: Verzió Filmfesztivál

 
			